Nie potrzebujesz dodatkowego budżetu na kampanię.
Potrzebujesz systemu – algorytmu, który poprowadzi Cię krok po kroku. Ten algorytm można szybko wdrożyć
A potem: Mierzyć. Optymalizować. Skalować.
CR – Conversion Rate (Współczynnik Konwersji)
Ogólna definicja współczynnika konwersji, to procentowy udział użytkowników, którzy dokonali pożądanej przez nas aktywności, w całej grupie użytkowników lub odbiorców, którzy tej aktywności mogli dokonać.
Konwersję oblicza się dla całego spektrum aktywności, nie tylko online, ale i offline. Najpopularniejszym współczynnikiem konwersji jest ten, liczony dla sklepów internetowych, jako ogólna konwersja na zakup vs. liczba użytkowników odwiedzających dany sklep.
Konwersja dla sklepów offline, to procent osób, dokonujących zakupu z ogólnej liczby odwiedzających sklep.
Konwersję, można jednak liczyć dla każdej oczekiwanej aktywności klienta: dodanie do koszyka, pobranie formularza, zapisy na newsletter, dołączenie do eventu itp.. CR to kluczowa miara przepływu klientów w lejku sprzedażowym.
CR= liczba wykonanych akcji/liczba możliwych akcji * 100%
Np. Ogólna Konwersja (CR) dla sklepu internetowego:
CR = Liczba użytkowników dokonujących zakupu/ogólna liczba wejść do sklepu×100%
W tym przypadku, współczynnik wyraża, jaki procent odwiedzających sklep online, zdecydował się na zakup produktu.
CR jest fundamentem analityki handlowej zarówno online jak i offline, ponieważ o wartości sprzedaży w retailu decydują 3 elementy: ruch, konwersja i wartość koszyka.
Wartość sprzedaży = Traffic x CR x wartość koszyka
Wysoki wskaźnik konwersji wskazuje, że efektywnie przekształcamy odwiedzających w klientów. CR pomaga ocenić, czy oferta, proces zakupowy oraz user experience są odpowiednio zoptymalizowane. Niski CR, może sugerować problemy z ofertą, nawigacją, ceną lub zaufaniem użytkowników do sklepu. Jest to najpopularniejsze podejście do liczenia konwersji, jednak CR to mocno zagregowany i kompleksowy współczynnik, na wynik którego, składa się wiele działań. Jak już wiesz, tego typu współczynniki mają niska przydatność w procesie zarządzania. Żeby współczynnik konwersji dawał Ci znacznie lepsze możliwości korekty działań i żebyś miał realny wpływ na jego wartość, dobrze zastosować coś, co się nazywa lejkiem konwersji. Jest to nic innego, jak podział procesu zakupowego, na etapy prowadzące do finalizacji transakcji. Daje to możliwość policzenia konwersji dla każdego etapu. Oto przykładowy lejek konwersji dla sklepu online i jednocześnie dodatkowe wskaźniki, które opisują każdy etap:
Ważnym wymiarem analizy wskaźnika konwersji, jest konwersja po źródłach ruchu.
W tym przypadku, analizujemy współczynnik konwersji oddzielnie, dla każdego źródła, z którego trafili do nas użytkownicy. Dzięki temu, możemy ocenić jakość (kaloryczność) każdego ze źródeł i np. zdecydować o zwiększeniu lub redukcji inwestycji w dany kanał.
Benchmarki:
Wartości benchmarków zależą od branży i wielkości sklepu. Poniższe dane, odnoszą się do ogólnej konwersji w sklepie. Wartości dla poszczególnych źródeł ruchu, mogą znacznie odbiegać od średniej.
Autor: Grzegorz Wachowicz
Nie potrzebujesz dodatkowego budżetu na kampanię.
Potrzebujesz systemu – algorytmu, który poprowadzi Cię krok po kroku. Ten algorytm można szybko wdrożyć
A potem: Mierzyć. Optymalizować. Skalować.
© 2025 Algorytm Biznesu